PricoH heeft 13 christelijke basisscholen onder haar beheer. Binnen deze scholen werken ruim 290 medewerkers....
Adresgegevens
Stoekeplein 8A
7902 HM Hoogeveen
Telefoon: 0528 – 234494
Wij zijn een christelijke basisschool waar kinderen welkom zijn.
Op onze christelijke school moet ieder kind zich welkom voelen...
Op onze christelijke school moet ieder kind zich welkom voelen, samen kunnen werken en plezier hebben. Een veilig schoolklimaat is voor kinderen een basisvoorwaarde om zich te kunnen ontwikkelen. Wij leggen de focus op duidelijkheid, rust en structuur. Wij zien het onderwijs als een proces, het is iets wat alleen kan ontstaan tussen mensen/kinderen die in actie komen. Dit handelen tussen de onderwijzer en kinderen en tussen de kinderen onderling doen we op een respectvolle manier.
Wij werken thematisch en zo geven we de kinderen de juiste en passende kennis en vaardigheden. We leren hoe het kind dit op een goede manier moet toepassen in het leven van nu en in de toekomst. Het kind leert de gewoontes en gebruiken die passen binnen de cultuur van de schoolomgeving en weet hoe het daar mee om moet gaan voor zichzelf en met een goede verhouding tot de ander. De school en de kinderen zijn nu al onderdeel van de maatschappij. Een kind weet van zichzelf wat het al goed kan en ervaart successen. We kijken samen naar wat er geoefend moet worden en zo is het kind vanaf groep 1 al mede-eigenaar van zijn eigen leerproces.
Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen tempo. De onderwijzer probeert zoveel mogelijk aan te sluiten bij de behoeftes van het kind. Hierbij houdt de onderwijzer zicht op het welzijn en de ontwikkeling van het kind en zal hij handelen binnen de professionele grenzen van onze school.
Om aan al deze voorwaarden te kunnen voldoen hebben wij de ouders nodig. We hebben vertrouwen in elkaar en bouwen samen aan de toekomst voor de kinderen.
Naast het leren rekenen, lezen en schrijven heeft de school ook als opdracht om kinderen voor te bereiden op hun rol in de maatschappij. We noemen deze voorbereiding op het ‘echte’ leven burgerschapsvorming en zien deze opdracht als een belangrijke kernopdracht van ons onderwijs. Maar wat is dat precies burgerschap? En hoe werken we daar aan? In het beleidsdocument ‘Oefenplaats’ gaan we hier uitgebreid op in. In deze schoolgids beschrijven we ons burgerschapsonderwijs in grote lijnen.
Burgerschapsonderwijs bestaat uit drie deelgebieden:
In de verschillende methodes die we op school gebruiken, zijn lessen opgenomen die specifiek gericht zijn op de genoemde deelgebieden. Denk hierbij aan de methodes voor de zaakvakken, onze godsdienstmethode, maar ook onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Op die manier bieden we kinderen de benodigde leerstof aan om zo de doelen rond burgerschapsvorming te behalen. Daarnaast zien we de school ook als een oefenplaats voor het leren samenleven. In de microsamenleving die een school is, komen situaties voor die ook in de ‘echte’ samenleving plaatsvinden. Er zijn verschillen tussen kinderen, in uiterlijk, opvattingen en mogelijkheden, er wordt weleens gepest, etc. De onderwijzers die werkzaam zijn op onze school zijn erop gericht om de momenten in een dag te herkennen waarbij dit soort zaken een rol spelen. Die momenten worden benut door met de leerlingen in gesprek te gaan en vervolgens te reflecteren op dat wat heeft plaatsgevonden. Zo werken kinderen aan vaardigheden als kritisch denken en uitkomen voor je mening. Zo komen waarden als verdraagzaamheid en het beginsel van gelijkheid aan bod.
We doen nog veel meer aan burgerschapsonderwijs. Meer weten? Klik dan hier om het beleidsstuk ‘Oefenplaats’ in te zien.
We meten de resultaten van ons onderwijs door middel van Cito-toetsen, methode gebonden toetsen en T&L.
We meten de resultaten van ons onderwijs door middel van DIA toetsen methode gebonden toetsen en het digikeuzebord leerlingvolgsysteem voor kleuters.
De kinderen in groep 8 doen het schooleindonderzoek IEP van bureau ICE.
In 2019 heeft de inspectie onze school bezocht voor een onderzoek. De Inspectie heeft geen aanwijzingen dat er tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs. CBS De Morgenster valt onder het normale basistoezicht (www.onderwijsinspectie.nl).
Meer informatie en cijfers vindt u op www.scholenopdekaart.nl.
Jaarlijks informeren wij de Inspecteur van Onderwijs en de bovenschoolse directie over de opbrengsten.
Om de kwaliteit van ons onderwijs te meten en om keuzes te maken met betrekking tot verbeterpunten maken we gebruik van verschillende evaluatie-instrumenten. Jaarlijks informeren wij de Inspecteur van Onderwijs en de bovenschoolse directie over de opbrengsten. Het bestuur volgt de ontwikkelingen en overlegt hierover met de directie. We werken met een (kwaliteits)beleidscyclus van vier jaar en maken naast een vierjarenplan jaarlijks een schoolontwikkelingsplan dat met het hele team wordt opgesteld en geëvalueerd. Eens in de vier jaar wordt op onze school een interne audit afgenomen. Daarnaast betrekken we alle belanghebbenden bij het evalueren van ons onderwijs. Eens in de vier jaar vragen we zowel ouders als leerlingen te reflecteren op ons onderwijs.
De resultaten van het onderwijs worden besproken met de medezeggenschapsraad en de algemene directie. Op de website van de inspectie kunt u lezen hoe de inspectie de school beoordeelt.

De zorg begint in de groep. Iedere groepsleerkracht observeert de kinderen, bekijkt het werk en spel en stelt zichzelf allerlei vragen zoals: hoe zit het kind in zijn vel, hoe verloopt de ontwikkeling, hoe is de omgang met andere kinderen, hoe gaat het met de leerstof, etc. Als onderwijzer kun je aan de hand van het dagelijks signaleren vaak direct inspelen op wat kinderen vragen.
Naast de dagelijkse signalering volgen we de ontwikkeling van de kinderen systematisch. Om de ontwikkeling van de kleuters te volgen, observeren we in de kleutergroepen aan de hand van het leerlingvolgsysteem digikeuzebord. De ontwikkeling van de kinderen van groep 3-8 hebben we in beeld met methode gebonden toetsen. Deze toetsen worden gehouden na de behandeling van een bepaalde hoeveelheid leerstof. Voor de methode-onafhankelijke toetsen gebruiken we de DIA toetsen.

Kinderen verschillen in ontwikkeling, leerstijl en capaciteiten. We sluiten in ons onderwijs aan bij de mogelijkheden van de kinderen. We hebben op school daarom een zorgsysteem opgezet om te waarborgen dat alle kinderen optimale kansen krijgen zich te ontwikkelen.
Voor die kinderen die nog meer aan kunnen en niet voldoende hebben aan het compacten & verrijken is er een ‘plusgroep’ aanwezig. Eén dagdeel per week komen deze kinderen bij elkaar om samen te werken aan pittige uitdagingen, waarbij het ‘leren leren’ een belangrijk doel is. Voor kinderen in groep 8 is er het Dotato- & Discovery-project in samenwerking met het Roelof van Echten college. Eén woensdag in de twee weken gaan deze kinderen naar het voortgezet onderwijs om daar les te krijgen in een aantal uitdagende vakgebieden zoals wiskunde, science en vreemde talen. Met deze extra voorzieningen willen wij de kinderen die binnen het reguliere onderwijsaanbod te weinig uitdaging krijgen extra prikkelen.
Elke school is wettelijk verplicht om een schoolondersteuningsprofiel te hebben. Met dit profiel laat onze school zien welke extra ondersteuning we uw kind kunnen bieden. Daardoor weet u waar u aan toe bent, als het gaat om de mogelijkheden van onze school. Op basis van het profiel bekijken we welke expertise we nog moeten ontwikkelen en wat dat betekent voor de (scholing en toerusting van) onze leerkrachten. Het schoolondersteuningsprofiel is belangrijk voor:
Ouders. Het biedt u informatie – wat kunt u verwachten van de school?
De school. We zetten de beleidslijn uit – wat is onze ambitie?
De inspectie. We leggen verantwoording af.
Collega-scholen in ons werkgebied. We stemmen met elkaar af.
Het samenwerkingsverband. Er ontstaat overzicht over het geheel – bieden de scholen samen een dekkend netwerk?
Het schoolondersteuningsprofiel is te vinden op onze website. Klik hier om er direct naar toe te gaan.

Op vaste momenten in het jaar zijn er kind besprekingen bijvoorbeeld als er leer-, gedrags- en/of emotionele problemen zijn. Ouders/verzorgers worden hiervan vooraf op de hoogte gebracht. Samen met de direct betrokken onderwijzers, zorgcoördinator en eventueel de coördinator sociale veiligheid en/of maatschappelijk werker, zoeken we naar een mogelijke oplossing van het probleem. Ouders/verzorgers worden, na afloop, altijd op de hoogte gesteld van de oplossingen en aanpak.
De nadruk van het kleuteronderwijs ligt op thematisch werken, waarmee we leerlingen de wereld om hen heen willen leren kennen. De onderwijzers bereiden het thema in grote lijnen voor, hierbij wordt rekening gehouden met de doelen die de leerlingen moeten behalen. In de eerste weken wordt het thema geïntroduceerd. De onderwijzers geven vervolgens met de kinderen invulling aan het thema. Alle onderwijsgebieden komen in het thema aanbod. We proberen dit zoveel mogelijk vanuit het spel aan te bieden. Tijdens het spelen kunnen de kinderen zelf kiezen uit verschillende hoeken om de betrokkenheid te vergroten. De kinderen maken hun keuze zichtbaar op het arbeid-naar-keuze-bord.
De kring- en spelactiviteiten en het ontwikkelingsmateriaal in hoeken en kasten zijn gericht op het bieden van mogelijkheden tot ontplooiing en ontwikkeling van kinderen. Het gaat om de volgende ontwikkelingsgebieden: sociaal- emotionele ontwikkeling, expressie, taalontwikkeling, voorbereidend rekenen, motorische ontwikkeling, ruimtelijke oriëntatie en wereldoriëntatie. Als kinderen bijvoorbeeld in de poppenhoek spelen, dan zijn ze bezig met taalontwikkeling; als ze met een lottospel spelen, leren ze getallen en begrippen; als ze tekenen, dan zijn ze tegelijk met voorbereidend schrijven bezig. De verschillende leergebieden vloeien in elkaar over. Al spelend werken we zo aan de doelen. Dit is een ontwikkelingsvolgsysteem waarmee we in het schooljaar 2022-2023 gestart zijn.
Niet in elk gezin is de schoolgang en/of de schoolkeuze vanzelfsprekend. Heeft u hulp nodig bij het vinden van een passende school of heeft u anderszins behoefte aan advies en informatie rond passend onderwijs, dan kunt u terecht bij het ouder- en jeugdsteunpunt van SWV: 2203. Klik hier om direct naar de website te gaan.
Leerlingen moeten in 8 jaar minimaal 7.520 uur naar school. Op jaarbasis is dat 940 uur. We zorgen voor een evenwichtige verdeling van de activiteiten.
We werken met het vijf-gelijke-dagen model. Alle kinderen gaan iedere dag van 8.30 uur -14.00 uur naar school. Per week krijgen onze leerlingen 25 uur onderwijs. Tussen de middag eten de leerlingen samen met de leerkracht. De kinderen gaan in de ochtend -en middagpauze een kwartier naar buiten.
Alle medewerkers van PricoH doen hun uiterste best om ervoor te zorgen dat uw kind het onderwijs krijgt dat hij/zij verdient.
Veiligheid op school is van essentieel belang voor het welzijn en de ontwikkeling van leerlingen. Een veilige leeromgeving draagt bij aan het emotionele en sociale welzijn van leerlingen, wat op zijn beurt hun schoolprestaties en algehele schoolervaring verbetert. Om deze veiligheid te waarborgen, spelen de vertrouwenspersoon en het aanspreekpunt bij pesten een cruciale rol.
Vertrouwenspersonen zijn speciaal opgeleide medewerkers die beschikbaar zijn voor leerlingen die te maken hebben met problemen of zorgen. Ze bieden een luisterend oor, geven advies en ondersteunen leerlingen bij het navigeren door moeilijke situaties. Dit kan variëren van persoonlijke problemen thuis tot zorgen over pesten of conflicten met medeleerlingen. Door een vertrouwenspersoon te hebben, voelen leerlingen zich gesteund en gehoord, wat bijdraagt aan een gevoel van veiligheid en geborgenheid op school.
Daarnaast is het essentieel om een specifiek aanspreekpunt te hebben voor pesten. Pesten kan een enorme impact hebben op de mentale en fysieke gezondheid van leerlingen, en het is belangrijk dat er duidelijke protocollen en ondersteuning beschikbaar zijn om dit tegen te gaan. Het aanspreekpunt bij pesten zorgt ervoor dat er direct en adequaat wordt gereageerd op meldingen van pestgedrag. Dit kan variëren van gesprekken met betrokken partijen tot het implementeren van interventies en het monitoren van de situatie om herhaling te voorkomen.
In een schoolomgeving waar leerlingen weten dat hun welzijn serieus wordt genomen en dat er effectieve ondersteuning beschikbaar is, voelen zij zich veiliger en meer op hun gemak. Dit draagt bij aan een positieve schoolcultuur waarin respect, begrip en empathie centraal staan. Door de inzet van de vertrouwenspersoon en het duidelijke aanspreekpunt bij pesten, wordt een fundament gelegd voor een veilige en ondersteunende leeromgeving waarin elke leerling de kans krijgt om te floreren.
Op onze school wordt de rol van de vertrouwenspersoon én het aanspreekpunt bij pesten ingevuld door: Evelien Spitzen

Een veilige en vertrouwde omgeving is een voorwaarde voor goed basisonderwijs. Een kind dat zich veilig voelt, ontwikkelt zelfvertrouwen en een goed gevoel van eigenwaarde.
Leerlingen moeten met plezier naar school kunnen gaan en daarom werken we voortdurend aan een goede sfeer. Leerlingen moeten zich aanvaard en gerespecteerd voelen door andere kinderen en onderwijzers . De leerlingen zijn grotendeels zelf verantwoordelijk voor de sfeer op school. De onderwijzers bespreken binnen de groep regelmatig hoe we met elkaar omgaan. Als school nemen wij duidelijk stelling tegen pesten. Ook het komende schooljaar laten wij zien dat pesten niet getolereerd wordt. In de tweede schoolweek na de grote vakantie spreken we met de leerlingen in de groep uitgebreid over de regels en het verschil tussen plagen en pesten. Daarna worden met de leerlingen regels voor de groep opgesteld en een missie voor dit schooljaar. Aan de regels dienen kinderen, leerkrachten en ouders zich te houden.
Op onze school werken we met de Kwink-methode voor sociaal-emotioneel leren.
Evelien Spitzen is onze coördinator sociale veiligheid. Als er pestgedrag wordt gesignaleerd, is zij de eerste stap in ons protocol. Zij spreekt beide kinderen en informeert ouders, om op zo’n manier zo snel mogelijk ongewenst gedrag te doen stoppen.
In samenspraak met het bestuur van PricoH en de GMR heeft de school duidelijke regels opgesteld voor time-outs, schorsing en verwijdering op grond van ontoelaatbaar gedrag. De directeur van de school kan een leerling voor een periode van ten hoogste twee dagen verwijderen (time-out) en voor ten hoogste drie maal één week schorsen.
We willen op school kwalitatief goed onderwijs geven op een plek die veilig is voor iedereen, zodat er met plezier geleerd, gewerkt en gespeeld kan worden. Dat betekent enerzijds dat de school de kans op fysiek gevaar zoveel mogelijk uitsluit en anderzijds dat de school maatregelen neemt tegen sociale onveiligheid. Hiermee waarborgen we een gezond en veilig schoolklimaat. Er zijn diverse maatregelen en afspraken gemaakt die zijn vastgelegd. Daarnaast beschikt de school over een arbo-coördinator en een aantal ehbo’ers/bhv’ers. Zij zorgen samen voor het oefenen van ontruimingen en nascholing op het gebied van BHV. De school en het schoolplein zijn rookvrij, wat betekent dat het roken daar niet is toegestaan voor medewerkers, ouders of derden tijdens school-gerelateerde activiteiten.
Elke basisschool wordt regelmatig gekeurd op veiligheid. De aandachtspunten die uit die keuring komen, verwerken wij jaarlijks in ons Arboplan. Elk jaar evalueren wij ons plan en maken vervolgens weer een nieuw plan.
De overheid vergoedt niet alle kosten die een school maakt.
De overheid vergoedt niet alle kosten die een school maakt. Daarom vraagt de ouderraad (OR) aan de ouders een vrijwillige bijdrage. Het bedrag per leerling voor het schooljaar 2025-2026 is vastgesteld op:
Hiervan betalen we activiteiten zoals het sinterklaas- en kerstfeest, schoolreisjes, schoolkamp groep
8, ijsjes op een warme dag, een kleinigheidje voor zieken en excursies. Op de ouderavond legt de
penningmeester van de OR verantwoording af.
U krijgt van de penningmeester een betaalverzoek voor uw kind(eren) via het ouderportaal.
Binnen de scholen bestaat de mogelijkheid van sponsoring voor niet-onderwijs gerelateerde activiteiten. Hiervoor hebben we in overleg met de Gezamenlijke Medezeggenschapsraad (GMR) een sponsorbeleid opgesteld. Dit sponsorbeleid is gebaseerd op het convenant zoals de minister dat met belangenorganisaties in het onderwijs en het bedrijfsleven heeft afgesproken en het PricoH-beleid.
Voorwaarden voor sponsoring:
Meestal gaat een 4-jarige als vanzelf naar de basisschool.
Vanaf de leeftijd van 5 jaar is uw kind leerplichtig. Dat betekent dat uw kind niet zonder geldige reden thuis mag blijven. Ziekmeldingen van kinderen verwachten we altijd voor schooltijd (telefonisch of via de mail). Als wij een half uur na het begin van de school geen bericht hebben waarom uw kind niet op school is, nemen wij contact met u op.
Alle ouders ontvangen door de gemeente en basisscholen vastgestelde richtlijnen verlof aanvragen. Binnen deze richtlijnen wordt ook aangegeven hoe u vakantieverlof of verlof om gewichtige omstandigheden bij school kunt aanvragen. Voor bruiloften, jubilea en dergelijke kunt u vrij vragen bij de locatiedirecteur. Van de schoolvakanties mogen wij niet afwijken. De schoolleiding mag dan ook geen toestemming geven eerder op vakantie te gaan of later terug te komen. Alleen in bijzondere gevallen mag hiervan worden afgeweken. Overlegt u in die gevallen in een vroegtijdig stadium met de locatiedirecteur. Als een verlofaanvraag wordt afgewezen en de betreffende kinderen blijken toch afwezig te zijn, dan wordt dit gezien als ongeoorloofd schoolverzuim. De locatiedirecteur is verplicht dit te melden aan de leerplichtambtenaar. De school houdt een registratie bij van het schoolverzuim. Voor eventuele aanvullende informatie kunt u zich wenden tot de locatiedirecteur of tot de leerplichtambtenaar van de gemeente Hoogeveen.

Er kunnen omstandigheden zijn waarin uw kind geen onderwijs hoeft te volgen. Bijvoorbeeld wanneer hij of zij ziek is of van school is geschorst, of wanneer uw kind moet voldoen aan verplichtingen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging. Dergelijke zaken moeten altijd zo spoedig mogelijk worden gemeld bij de locatiedirecteur. Als uw kind psychisch of lichamelijk niet in staat is om (nog langer) onderwijs te volgen, moet u met een verklaring van een arts of een psycholoog een verzoek om vrijstelling doen van de leerplicht. Dit verzoek moet u indienen bij de leerplichtambtenaar van de gemeente. Bij langdurige ziekte van een leerling kan door school en/of ouders ondersteuning gevraagd worden bij de consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen van een schoolbegeleidingsdienst.
Na acht jaar basisonderwijs begint voor onze leerlingen een nieuw avontuur: starten in het voortgezet onderwijs. Om de kans op een succesvolle overstap te vergroten is het, naast een goede overdracht van kennis en informatie, ook van belang dat de leerlingen met het juiste schooladvies de school verlaten. In deze paragraaf wordt de route richting het voortgezet onderwijs beschreven en delen we hoe het schooladvies tot stand komt.
Spoorboekje overgang naar het voortgezet onderwijs
Scholen melden de leerlingen van groep 8 aan voor een doorstroomtoets tussen 1 oktober en 15 november.
De leerlingen krijgen tijdens een gesprek waar vanzelfsprekend ook de ouders bij zijn hun voorlopige schooladvies tussen 10 en 31 januari.
De doorstroomtoets wordt afgenomen in de eerste twee weken van februari.
Bij scholen is het resultaat van de doorstroomtoets uiterlijk bekend op 15 maart.
Op basis van de toetsresultaten bekijken we voor welke leerlingen we het voorlopige advies moeten heroverwegen. Het voorlopige advies wordt nooit naar beneden bijgesteld. Een goed resultaat op de doorstroomtoets kan echter wel leiden tot een bijstelling naar boven. De leerlingen en hun ouders ontvangen het definitieve schooladvies op 24 maart.
Ouders melden hun kind aan op de gewenste school tijdens de centrale aanmeldweek tussen 25 en 31 maart.
Het schooladvies van de basisschool bepaalt mede op welk niveau uw kind instroomt in het voortgezet onderwijs. Maar hoe komt dit advies tot stand? U leest hieronder hoe we komen tot een schooladvies.
Bij het adviseren voor het vervolgonderwijs wordt van de onderwijzer in groep 8 gevraagd om een beetje in de toekomst te kijken. Dat is natuurlijk heel lastig. Een advies is daarom ook slechts een advies. Het betreft geen vaststaand voldongen feit. Bij het adviseren spelen de volgende factoren mee:
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 2203 (afdeling Meppel / Hoogeveen / Steenwijk) wil...