Taal is de basis

Taal is de basis

Bij de Juliana van Stolbergschool staat taalontwikkeling centraal. ‘Taal is de basis voor alle vakken,’ zegt Lise van 't Hof, onderwijzer van groep 7/8 en taalcoördinator. ‘Door lezen, schrijven, luisteren en spreken ontdekken kinderen de wereld en bouwen ze kennis op.’

De belangrijke rol van taal

Lise benadrukt het belang van taalplezier en betrokkenheid. ‘Als kinderen plezier hebben in taal, zijn ze gemotiveerder om te leren. Dit begint met wat hen interesseert en wat ze om zich heen zien. Door taal wordt hun nieuwsgierigheid geprikkeld en ontwikkelen ze hun vaardigheden.’ Er wordt veel aandacht besteed aan alle domeinen van taal. ‘We willen kinderen vaardig maken in mondelinge communicatie en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Door gesprekken over boeken en geschreven teksten stimuleren we hun taalvaardigheden op een geïntegreerde manier,’ vertelt Lise.
Image

Thema's en leesplezier bevorderen

‘We werken veel met thema's, vooral in de onderbouw, maar ook in de bovenbouw integreren we thema's in zaakvakken. Kinderen schrijven, lezen en praten over onderwerpen die ze interessant vinden. Hierdoor maken we taalonderwijs relevant en boeiend,’ legt Lise uit. Om leesplezier te bevorderen heeft de school een uitgebreide schoolbibliotheek en wordt er nauw samengewerkt met de lokale bibliotheek. ‘Kinderen mogen zelf boeken kiezen die ze leuk vinden. We hebben ook een leesconsulent die leesbevorderende activiteiten organiseert,’ zegt Lise. Tijdens de Kinderboekenweek organiseert de school een boekenruilmarkt, waar kinderen hun eigen boeken kunnen ruilen voor nieuwe. ‘Het is een simpel concept, maar het werkt enorm motiverend,’ vertelt Lise.

“Door taal ontdekken kinderen de wereld en bouwen ze kennis op.”

Interactie en taalrondes

‘Taal is niet alleen lezen, maar ook schrijven, luisteren en spreken. We willen meer interactief taalonderwijs bieden door middel van taalrondes,’ zegt Lise. In een taalronde worden alle taaldomeinen aangesproken: kinderen praten over een onderwerp, tekenen of schrijven hierover en lezen hun werk voor. ‘Zo werken we geïntegreerd aan alle aspecten van taal.’

Onderwijzers doen ertoe

‘We zorgen ervoor dat onderwijzers goed voorbereid zijn om het geïntegreerde taalonderwijs te geven. Tijdens vergaderingen en studiedagen werken we aan vaardigheden en we bezoeken andere scholen om inspiratie op te doen,’ zegt Lise. ‘Mijn collega’s zijn enthousiast en vaardig en dat zie je terug in de resultaten.’
Image
Image

Voorlezen en voorleven

Dagelijks voorlezen is een vast onderdeel van het programma. 'Onderwijzers lezen zelf ook wanneer de kinderen lezen. De keuze valt dan op boeken die de leerlingen ook lezen. Dit is een goed voorbeeld en helpt daarnaast onderwijzers om te weten welke boeken populair zijn en wat de kinderen interesseert,’ legt Lise uit.

Fijne leesomgeving

Het is belangrijk dat kinderen comfortabel kunnen lezen. ‘We hebben kussentjes en zitzakken in de klas, zodat kinderen een fijne leeshouding kunnen aannemen. Dit vergroot het leesplezier en de betrokkenheid,’ zegt Lise.