Bouwen aan relaties

Bouwen aan relaties

Op de Juliana van Stolbergschool is recent een nieuwe aanpak ingevoerd die de manier waarop leerlingen met elkaar omgaan ingrijpend verandert. De officiële term voor de aanpak is ‘Herstelgericht werken’. Hein Salomons, onderwijzer van groep vijf en gedragsspecialist in opleiding, licht toe hoe deze zienswijze het onderwijs op de school transformeert. “Wij gebruiken liever de term ‘Verbindende Aanpak'", vertelt Hein.

Gericht op relatie

"Onze school maakt de overstap van het Positive Behavior Support (PBS) systeem naar de Verbindende Aanpak," begint Hein. "PBS heeft zijn waarde heeft bewezen. We behouden wat werkt. We zochten naar iets dat nog beter aansluit bij onze visie op langdurige relatieopbouw en het voorkomen van conflicten.” De school kiest voor een schoolklimaat dat gebaseerd is op respect; Respect voor jezelf, respect voor een ander en respect voor je omgeving. “De fundamentele vraag is: ‘Hoe willen we WEL met elkaar omgaan?’.”
Image

Taal doet ertoe

De ‘Verbindende Aanpak’ is gericht op het bouwen, onderhouden en herstellen van relaties binnen de schoolgemeenschap. "Het is meer dan alleen reageren op incidenten," legt Hein uit. "We creëren een omgeving waarin leerlingen leren om respectvol met elkaar om te gaan, door middel van regelmatige 'check-ins' en 'check-outs' in een cirkel zonder fysieke barrières, wat openheid bevordert. Bij incidenten vragen we niet: ‘wat heb jij gedaan?’, maar ‘wat is er gebeurd?’. ” Hein vervolgt: “Het is niet zo dat we alleen maar praten. Onwenselijk gedrag heeft consequenties. Daarna ligt de focus met name op het plannen van acties om relaties te verbeteren en te herstellen."

'Door gevoelens en ervaringen te delen met elkaar, creëren we wederzijds begrip.'

Wederzijds begrip

Een recent voorbeeld toont de kracht van dit pedagogisch model. "Een leerling deelde tijdens een cirkel dat haar kat zou worden ingeslapen," vertelt Hein. "Een klasgenoot, die soms ruzie met haar had, begreep haar gevoelens en zei dat ze het snapte als ze die dag wat sneller boos zou worden. Dit zijn momenten waarop je ziet dat de aanpak werkt."

Uitdagingen en successen

Het implementeren van zo'n nieuwe aanpak vraagt om zorgvuldigheid. "We zijn begonnen met een studiereis en hebben geleerd van eerdere pogingen op andere scholen dat je het draagvlak bij het team moet waarborgen," zegt Hein. De aanpak vraagt aanpassingen van zowel onderwijzers als leerlingen. Dat zie je terug in de resultaten. "Het vermindert pestgedrag en helpt bij het opbouwen van een ondersteunende gemeenschap."
Image
Image

Toekomstvisie

Hein is optimistisch over de toekomst van de Verbindende Aanpak. "We zijn pioniers in deze aanpak, en zien ook dat andere scholen interesse tonen. Dit is een cultuurverandering, geen tijdelijke methode." Met deze nieuwe aanpak zet de Juliana van Stolbergschool een stap vooruit in modern onderwijs, waarbij de focus ligt op het welzijn en de ontwikkeling van de leerlingen. "Onze school bestaat niet uit groepen kinderen die toevallig in hetzelfde lokaal les krijgen. Kinderen en onderwijzers wisselen op een gezonde manier gevoelens en ervaringen uit en bouwen een sterke relatie met elkaar op", concludeert Hein.