Leren op een natuurlijke en speelse manier

Leren op een natuurlijke en speelse manier

In groep 1/2 van de Juliana van Stolbergschool leren kinderen spelenderwijs en in een veilige, rijke leeromgeving. ‘Wij kijken echt naar wat elk kind nodig heeft en stimuleren hun nieuwsgierigheid en enthousiasme,’ vertelt Laura Wiegers, onderwijzer in de onderbouw die zich specialiseert in Het Jonge Kind. ‘Leren gebeurt bij ons op een natuurlijke en speelse manier.’

Leren door spelen

‘Kinderen leren bij ons door middel van spel,’ legt Laura uit. ‘Spel is de natuurlijke manier van leren voor jonge kinderen. Door te spelen ontdekken ze de wereld om zich heen. Dit geldt voor alle aspecten van hun ontwikkeling, van taal en rekenen tot sociaal-emotionele vaardigheden.’ Kinderen ontwikkelen zich tot een jaar of zeven sprongsgewijs en op hun eigen tempo. Wat vandaag nog niet lukt, kan morgen opeens wel. Spel en leren zijn op de Juliana van Stolbergschool onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Image

Bewegend leren

Vanaf groep 1 wordt begonnen met bewegend leren. ‘Tijdens de lessen laten we de kinderen zoveel mogelijk bewegen. Dit doen we door coöperatief leren, waarbij kinderen van en met elkaar leren. We hebben zelfs een speciale beweegvloer op ons leerplein die door een tablet wordt aangestuurd. Hier kunnen kinderen spelenderwijs leren door bijvoorbeeld op kleuren te springen of letters te herkennen,’ vertelt Laura enthousiast.

“Door te spelen ontdekken kinderen de wereld om zich heen.”

Eigenaarschap en zelfvertrouwen

‘We geven de kinderen eigenaarschap over hun eigen leerproces. Dit betekent dat we ze de ruimte geven om zelf keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leren. Dit bevordert hun zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat ze gemotiveerd zijn om te leren,’ zegt Laura. Zelfredzaamheid en zelfstandigheid zijn kernwaarden binnen de school. Wat kinderen zelf kunnen doen, hoeven de onderwijzers niet voor hen te doen.

Kleine overstap naar groep 3

Een belangrijk doel is om de overgang van groep 2 naar groep 3 zo klein mogelijk te maken. ‘We werken eraan om deze overstap vloeiender te laten verlopen, zodat kinderen niet ineens van veel spelen naar alleen maar formeel leren gaan. Dit doen we door het formele leren geleidelijk in te voeren en te combineren met spel en beweging. Zo blijft de overgang natuurlijk en minder abrupt,’ licht Laura toe.
Image
Image

Betrokkenheid van de omgeving

De school betrekt ook de omgeving van de kinderen bij het onderwijs. ‘Bij projecten zoals de bloemenwinkel of het restaurant nodigen we ouders en buurtbewoners uit om een rol te spelen. Ook hebben we ouders die als gastspreker komen vertellen over hun beroep, zoals een dierenartsassistent. Daarnaast organiseren we uitjes waarbij kinderen de wereld buiten de school ontdekken en zo leren van de praktijk. Dit maakt het leren niet alleen leuker, maar ook veel relevanter voor de kinderen,’ aldus Laura.

Huisbezoeken

‘Als een kind in groep 1 begint, komen wij als onderwijzer op huisbezoek. Dit zorgt voor een laagdrempelige kennismaking en helpt ons om de thuissituatie van het kind beter te begrijpen. Kinderen vinden het geweldig om hun slaapkamer en favoriete knuffels te laten zien, en voor ons helpt het om een vertrouwensband op te bouwen,’ zegt Laura. ‘Ouders worden daarnaast actief betrokken bij activiteiten. Dit versterkt de band tussen school en thuis en zorgt ervoor dat ouders zich echt onderdeel voelen van onze schoolgemeenschap,’ vertelt Laura. ‘Ook houden we ouders op de hoogte via ons ouderportaal met foto’s en updates.’